Jom Shopping Barang Baby Murah kat Sini (click gambar untuk ke website)

Tuesday 4 June 2013

Suppliment Ketika Mengandung

Assalamualaikum..

Bakal-bakal mommies semua dah tentu mahukan yang terbaik untuk anak yang dikandung kan? Mesti nak kulit cantik, sihat, cergas, bijak, comel dan sebagainya. Tak lupa mahu dipermudahkan ketika bersalin, cepat sembuh dan kurang kesakitan. Maka, ramai la mommy2 to be ni yang ambik pelbagai suppliment untuk diri dan anak dalam kandungan. 

Pada b pulak, sepanjang kehamilan ni b just ikut cakap doktor. Apa yang doktor cakap perlu makan, b makan. And kalau ada terlintas kat kepala nak makan apa-apa akan tengok internet dan tanya doktor dulu.

ASID FOLIC


  • Ia dikatakan sebagai makanan otak dan berfungsi untuk pengeluaran tenaga dan pembentukan sel darah merah.
  • Berfungsi sebagai koenzim dalam sintesis DNA dan RNA, ia penting untuk pecahan dan penyalinan sel yang sihat.
  • Sangat penting untuk ibu mengandung dalam pembentukan sel saraf embrio dan fetal untuk pembesaran normal.
  • Sangat berkesan digabungkan dengan vitamin C dan B12.

Kesan kekurangan asid folic: 
  • Terjadinya spina bifida, kecacatan pada tulang belakang yang menyebabkan ia membenjol.
  • Pembentukan tempurung kepala tidak sempurna dan bibir sumbing.
  • Baby berisiko mendapat asthma.
Bagi sesiapa yang merancang untuk hamil boleh la ambil asid folic ni dan biasanya ia akan diberikan oleh doktor untuk 3 bulan pertama kehamilan.

B mula ambil asib folic selepas berpantang (keguguran anak pertama) dan bila disahkan mengandung b makan asid folic selama 3 bulan pertama kehamilan. So mommies, asid folic ni sangat penting and please jangan skip. Ia perlu makan waktu pagi, tapi kalau terlepas time jangan tinggal. Makan jugak untuk haritu okeh!

OBIMIN
Ni adalah dalam bentuk botol. Doktor bekalkan b obimin dalam pack plastik klinik tu. walau apa pun, kepentingannya tetap sama. boleh juga didapai di farmasi-farmasi ubatan berdekatan.

Obimin membantu ibu mengandung dalam menambahkan nutrisi kepada bayi yang dikandung. Obimin mengandungi Vit A, B2, B6, B12, C, D, B3, B5, Asid folic, Iron, Calcium, Copper dan Iodin. haaa.. banyakkan. Sebab tu la orang cakap obimin ni sumber nutrisi untu bayi. Semua pun ada. B start ambik obimin ni masa kandungan masuk 4 bulan. 

Sesetengan obimin rasanya pahit tapi yang dokto bagi dekat b tu manis, sedap. Hee.. so memang xde masalah nak makan.

NEUROGRAIN

Sumber asas Neurograin adalah Fish Oil iaitu mengandungi Omega-3, DHA, EPA, AA dan OA. sangat bagus untuk perkembangan otak bayi. Fish Oil ni dapat membantu lahirkan baby yang sihat, cergas dan pintar. Actually sebelum mengandung dan pada awal kehamilan, b dah ambik Fish Oil sebagai suppliment diet harian. B ambik Omega 3 Fish Oil Herbalife. Mula ambik Fish Oil ni untuk pecahkan lemak-lemak degil (lemak bahagian organ dan perut) selain tu untuk dapatkan kulit yang bersih dan cantik. Serius, masalah jerawat b diatasi dengan Fish Oil ni. Masuk usia 19 minggu mengandung, doktor suggest ambik neurograin ni sebagai suppliment untuk otak bayi. 

(Neurograin ni bau die hanyir, sebab dia kan minyak ikan. Bila bukak tudung botol mak aii memang terpaksa tahan nafas sebab kalau tak memang tak tertelan. Tapi sebab untuk kebaikan baby kan, so telan la jugak. Hee.. compare dengan Herbalife Omega 3 Fish Oil, Herbalife punya tak hanyir sangat. So kalau u olls nak guna produk lain pn boleh. Khasiat tetap sama. Kalau berminat nak dapatkan Omega 3 Fish Oil Herbalife boleh contact b okeh. Special gift untuk korang)

JUS DELIMA GIFFARINE

Yang ni b amalkan masa usia kandungan 3 bulan. Beli dekat toko jamu masa balik kampung haritu. Apa yang b perasan bila b minum jus ni ialah badan rasa sihat dan cergas nak laukan aktiviti harian walaupun sedang mengandung. Jus delima ni bestfriend b yang kenalkan. dia cakap sangat bagus untuk baby sebab nanti baby lahir kulit bersih dan kemerah-merahan. macam buah delima gituuu... hehe. so why not try kan? so far jus ni sedap sangat sebab rasa buah dia yang masam-masam manis. Harga RM 53 b beli. Harga asal RM 55 kalau tak silap. Minum just 2 sudu pagi, 2 sudu malam. Antara khasiat lain jus ni untuk ibu mengandung ialah:
  • Menstabilkan peredaran darah
  • Melindungi otak bayi dan ibu mengandung.
  • Kurangkan morning sickness.
  • Elak kekejangan kaki pada waktu malam untuk ibu mengandung. Yang ni maybe betul sebab sepanjang mengandung ni memang b tak pernah kejang kaki even siangnya berjalan jauh.
  • Elak risiko bayi sumbing jika kekurangan folic asid.
So tu antara kebaikan jus delima untuk ibu mengandung. Kalau nak tahu lebih khasiat2 lain boleh la google lagi.. hehe. Oh ya, bagi mereka yang merancang kehamilan boleh la cuba jus ni sebab antara khasiat buah delima ialah mengatasi masalah kemandulan.

SUSU
Macam semua orang tahu susu adalah sumber utama kalsium. B memang peminat susu dan susu feveret b adalah Dutch Lady Low Fat Milk. B suka campur susu ni dengan F1 herbalife. Last medical check up dengan doktor, b bagitahu yang b rasa sakit tulang punggung. Doktor rasa pelik sebab biasanya ibu akan mula rasa sakit tulang pelvis pada usia kandungan 8 bulan ke atas dan kalau anak pertama biasanya sakit ni akan datang agak lewat. so doktor cakap b mungkin kekurangan kalsium, so dokto nasihatkan minum susu 2x sehari. pagi secawan, malam secawan. dan hasilkan satu kotak besar susu Dutch Lady ni habis dalam masa 2 hari je.. huhuhu.. 

Selain tu b juga suka makan yogurt. cousin b suka makan yogurt masa preggy n anak dia lahir kulit putih bersih dan kurang sensitif. 

SOYA


haaa... yang ni confirm ramai yang minum time preggy kan sebab nak dapatkan anak yang putih melepak. heee... ada yang cakap kalau banyak minum soya nanti kulit anak jadi sensitif tapi pada b tak sebab tak semua macam tu. mak dengan mak mertua b memang duk suruh minum soya hari2 sebab nak cucu pertama diorang ni putih. heee... kalau ikut kulit mama dengan papa die jawabnye sawo matang la. hee.. tapi kan kulit papa masa blaja dulu cerah gak sekarang sebab keje tengan panas kot.

ok la, semua ibu mahukan yang terbaik untuk anak mereka kan? b pun macam tu. kita berusaha, selebihnya tawakkal la pada Allah S.W.T. selain suppliment2 ni semua jangan lupa amalkan surah Yusuf untuk anak yang elok rupa dan budi pekertinya, Surah Luqman untuk anak yang bijak dan beberapa surah amalan yang lain. Next entry b cerita pasala surah-surah amalan ibu mengandung pulak okeh.

daaaa... tq for reading.

No comments:

Post a Comment