Jom Shopping Barang Baby Murah kat Sini (click gambar untuk ke website)

Wednesday 29 May 2013

Alhamdulillah 19 Minggu

Assalamualaikum..

Adeihh... sakit pinggang duk atas kerusi lama-lama. Alhamdulillah harini genap la usia kandungan b 19 minggu. Kadang-kadang rasa cepat masa berlalu, ye la pejam celik pejam celik da masuk 19 minggu. Lebih kurang 4 bulan 4 minggu baby berada dalam perut. Garisan hitam menegak semakin jelas kelihatan.Satu hari En.suami tanya "aik, kenapa garisan tu belok. Dari bawah pusat straight, bila melepasi pusat sedikit ke kanan.
Hurmm yang tu b xde jawapan. Tak de la pulak jumpa dalam internet pasal garisan ni belok. Yang tau, garisan ni akan jelas kelihatan bila baby makin membesar dan akan perlahan-lahan hilang selepas bersalin. 



Apakah garisan hitam itu?
"Linea nigra (garis hitam) adalah garis vertikal berwarna gelap yang terlihat di perut ibu selama kehamilan. Garis ini dapat membentang mulai dari ujung bawah tulang dada (prosessus xyphoideus) hingga tulang kemaluan (pubis). Linea nigra timbul akibat peningkatan produksi pigmen melanin terkait peningkatan hormon estrogen pada ibu hamil.
Linea nigra umumnya timbul sekitar trimester kedua kehamilan, jadi pada masa ini anda akan mengalaminya. "

Menjelang minggu ke 19 ni satu lagi perubahan yang dirasa. Selain tengok perut makin memboyot@membesar, sehari dua ni juga b alami masalah sakit tulang punggung. Awal kehamilan dulu ada gak rasa, tapi cuma sikit. Urmm rasa macam kita sakit tulang punggung bila duduk atas permukaan yang keras. Tapi sehari dua ni rasa sakit yang berlainan. Jalan pun rasa sakit. Otak memberi isyarat mungkin tulang punggung meregang untuk bagi ruang pada baby yang sedang membesar. Pakar babycenter menjelaskan:

Sakit tulang belakang dan pelvis adalah salah satu dari kesan kehamilan. Kalau mommy2 semua perasan, bila kita berdiri depan cermin, kita akan perasan yang belakang pinggang kita melekuk. Bila kandungan makin membesar, lekukan ini akan lebih jelas dan akan menyebabkan ibu mengandung kelihatan seperti membongkok ke belakang. Namun tak semua akan mengalami proses ini kerana ada juga wanita yang merasakan belakang mereka semakin rata terutama jika kandungan tidak memboyot ke hadapan.

Sebenarnya, perubahan ini bukan disebabkan oleh postur badan anda@dalam erti kata lain bentuk tulang. Tetapi hal ini terjadi kerana otot-otot yang mengembang ketika kehamilan. Otot-otot ini terpaksa menyesuaikan diri diri dengan perubahan bentuk badan dan ia berfungsi untuk menyokong sendi2 pada bahagian belakang dan pelvis. Bila uterus semakin membesar maka tugas ini makin sukar dan ibu2 akan mengalami sakit belakang.

Tentang tulang punggung pulak@pelvis, ia tidak dilindungi seperti belakang. Ia lebih banyak bergerak dan menerima kesan hormon kehamilan iaitu estrogen dan relaksin. 

Estrogen - Estrogen adalah salah satu dari kelompok hormon steroid yang diproduksi olehovarium, plasenta, kelenjar adrenal dan, dalam jumlah kecil, oleh testis laki-laki. Estrogen menyebabkan perkembangan karakteristik seksual sekunder (misalnya payudara, pinggul lebih besar) pada remaja putri dan terlibat dalam pembangunan kembali lapisan rahim setelah menstruasi. Estrogen juga berperan dalam penyerapankalsium dan keseimbangan. Penurunan estrogen pasca-menopause pada perempuan mengakibatkan demineralisasi tulang dan osteoporosis, serta gejala-gejala menopause lainnya. Senyawa mirip estrogen juga dibentuk oleh tanaman-tanaman tertentu (disebut fitoestrogen).

Hormon2 ini akan membuatkan tisu-tisu keras yang menyambung tulang2@ligamen menjadi lebih anjal. Ini salah satu sebab kenapa kita sakit tulang pelvis@punggung. Heee... 

Ok, jom kita tengok perkembangan baby di usia 19 minggu. 

  • Rahim sudah mencecah pusat dan akan membesar lebih kurang 1cm/minggu. Ukuran fetus lebih kurang 6 inci@15 sentimeter panjang dari kepala ke punggung dan berat sekitar 240g.
  • Fetus mula menelan cecair amnion dan ginjal akan terus keluarkan kencing. Rambut atas kepala mulai tumbuh.
  • Semua deria mula berkembang; rasa, bau, dengar, lihat dan sentuh. Penghasilan sel-sel saraf semakin perlahan kerana sel saraf sedia ada mula berkembang menjadi lebih kompleks. Jika kandung itu perempuan, telur sudah mula terhasil dan mula mencecah 1 juta telur menjelang kelahiran!
  • Ibu akan merasa pergerakan bayi dalam kandungan; tendang, berpusing, tunggang terbalik. Ini kerana bayi sedang membesar.Ada masanya jika dia terlalu aktif, ibu mungkin tidak dapat tidur.
  • 10 minggu ke hadapan ini, bayi akan sangat aktif dan akan mula menurun bila ruang rahim semakin sempit.


Hurm tak sabar rasanya tunggu 24 minggu sebab pada usia kandungan masuk 6 bulan, 3D dan 4D scan dah boleh dibuat. Tinggal 5 minggu lagi. Semalam tengok video 4D scan baby kawan, dah nampak jelas muka baby dalam perut. Tapi kesian sebab bila tengok dia bergerak, b rasa macam ruang-ruang dalam perut tu sempit sangat untuk dia. SubhanaAllah, Allahuakbar. Begitu besar ciptaan Allah S.W.T... menciptakan manusia dalam manusia. Bagimana Dia memberi kehidupan dari benih yang kecil, membesar dan ditiupkan roh. 9 bulan 10 hari hidup dalam alam rahim.  

No comments:

Post a Comment