Jom Shopping Barang Baby Murah kat Sini (click gambar untuk ke website)

Monday 13 May 2013

Caffeine Ketika Mengandung

Bercakap tentang kehamilan@mengandung mesti setiap mommy to be di luar sana akan tertanya-tanya apakah yang boleh di makan dan tidak sepanjang kehamilan. Macam tu jugak dgn aku. Tahu je preggy terus xambik benda2 tajam seperti pisau, kulit durian, paku, pedang dan etc??? Buat lawak ke hape nih?? Serius ok, mana ada orang makan semua tu.. hurmm ok la.. meh cik b nak cite.

Ni tentang caffien..

Maksud kafein:

Kafeina atau lebih popular kafein, ialah senyawa alkaloid xantina berbentuk kristal dan berasa pahit yang bekerja sebagai obat perangsang psikoaktif dan diuretik ringan. Kafeina ditemukan oleh seorang kimiawan Jerman, Friedrich Ferdinand Runge, pada tahun 1819. Ia menciptakan istilah "kaffein" untuk merujuk pada senyawa kimia pada kopi. Kafeina juga disebut guaranina ketika ditemukan pada guaranamateina ketika ditemukan pada mate, dan teina ketika ditemukan pada teh.


Kafeina dijumpai secara alami pada bahan pangan seperti biji kopidaun tehbuah kolaguarana, dan maté. Pada tumbuhan, ia berperan sebagai pestisida alami yang melumpuhkan dan mematikan serangga-serangga tertentu yang memakan tanaman tersebut. Ia umumnya dikonsumsi oleh manusia dengan mengekstraksinya dari biji kopi dan daun teh.
Kafeina merupakan obat perangsang sistem pusat saraf pada manusia dan dapat mengusir rasa kantuk secara sementara. Minuman yang mengandung kafeina, seperti kopiteh, danminuman ringan, sangat digemari (wikipedia)



Huh! Panjang betol maksud kafein ni. Kesimpulannya yang ak faham kafein ni sejenis peransang jantung dan metabolisme untuk jangka masa yang singkat. Ia terdapat dalam teh, kopi, pil diet, soda dan minuman berkarbonat seperti kola.

So, xboleh minum kopi or nesacfe or teh ke time preggy? pakar menasihatkan setiap ibu mengandung boleh mengambil kafein tapi tidak melebihi 200mg kafein setiap hari @ dalam erti kata lain boleh ambil dalam kuantiti/dos yang sedikit. Nak minum boleh, tapi...


  • jangan minum dengan kerap. sesekali tak apa
  • jangan minum coffee@teh@lain2 sumber kafein dengan makanan lain seperti makan pagi, tengahari, atau malam. Ini kerana kafein akan menyerap dan meneutralkan segala nutrien dan zat yang anda makan. baby perlu segala nutrien dan zat itu untuk membesar.
sumber dari baby center menambah, 
  • kafein akan meningkat denyutan jantung bayi dalam kandungan, walau bagaimanapun ia tidak membahayakan.
  • minum kafein yg banyak akan menigkatkan pengeluaran air dalam badan@kencing. Ibu perlu mengekalkan cecair dalam badan untuk kesihatan.
  • ia boleh mengerap zat besi jika ia diminum ketika@sejam selepas makan.
  • kekerapan@jumlah kafein yg berlebihan akan sebabkan bayi anda dilahirkan kecil dan palaing teruk ia juga boleh sebabkan keguguran. TIDAKKKK!!!! So to be safe, lebih baik jangan minum langsung kafein ketika mengandung.

Note: Aku sangat mengantuk tadi, lepas tu beberapa hari ni sangat2 teringin nak minum nescafe. So tadi aku dah terminum nescafe dengan subway.. subway tu da bagus sebab banyak zat and protien sihat. Tapi sebab aku dah terminum nescafe buat aku rasa risau dan bersalah sekarang. 

"Baby, maafkan mama. Promise mama tak nak minum dah nescafe atau apa2 kafein sbb mama nak baby sihat"... hurmmm :(

No comments:

Post a Comment